Wat het schoonspringen in het water is en turnen op de grond, is kunstvliegen in de lucht. Daarom heet deze tak van sport ook Aerobatics, een samenvoeging van Aerial Acrobatics. Het is zonder twijfel de meest spectaculaire vorm van vliegen. Dit veilige kunstvliegen heeft echter niets met stuntvliegen te maken. Kunstvliegers voeren als het ware een ballet in de lucht uit en volgen daarbij een bepaalde choreografie.
Aerobatics maken is niet iets wat je jezelf even aanleert. Je moet het leren onder goede begeleiding van een instructeur die hier voor is opgeleid. Op onze club hebben we meerdere bevoegde instructeurs. Ook zijn lang niet alle zweefvliegtuigen geschikt om kunstvluchten te maken omdat de vleugelbelasting tijdens een kunstvlucht op sommige momenten sterk kan toenemen. Wij hebben zelf op de club ASK-21’s, deze kunnen bijna alle mogelijke kunstvluchten uitvoeren.
Aan het kunstvliegen is een aantal regels verbonden:
- Het desbetreffende zweefvliegtuig moet uitgerust zijn met een G-Meter.
- Tijdens het maken van kunstvluchten ben je verplicht een parachute te dragen.
- Er mogen geen kunstvluchten uitgevoerd worden onder de 300 meter.
- Je mag geen kunstvluchten uitvoeren bij slecht zicht.
- Je bent verplicht een uitkijkprocedure te doen.
Tijdens de opleiding (VVO-2) leer je een aantal verschillende kunstvlieg figuren. Een aantal hiervan wordt hieronder kort besproken:
Looping
De looping lijkt moeilijk maar het is een vrij eenvoudige kunstvlucht. Wanneer alles veilig is begin je met het maken van snelheid. Dit doe je door aan te duiken. Wanneer je voldoende snelheid hebt trek je in het begin rustig aan de knuppel. Naarmate de neusstand hoger wordt trek je steeds harder aan de knuppel totdat je letterlijk op z’n kop hangt. Nu druk je even bij zodat je een mooie ronde looping krijgt. Nadat je hebt bijgedrukt trek je weer aan de knuppel totdat je weer in een normale vliegtoestand zit. Daarna laat je de snelheid er weer langzaam uitlopen totdat je de normale vliegsnelheid hebt bereikt.
Wing over
Als alles veilig is duik je aan totdat je genoeg snelheid hebt. Daarna trek je op in een hoek van 60 graden en je zet een rol in van 30 graden. Bovenin heb je nu een snelheid van 70 km/h bereikt en je zit nu in een bocht van 90 graden. Hierna rol je weer uit tot 0 graden en zet je een duikvlucht in. Daarna trek je de snelheid er weer uit totdat je een normale vliegsnelheid hebt bereikt.
Chandelle
De Chandelle is een vrij eenvoudige figuur die onder andere gebruikt wordt om in te voegen in een thermiekbel (het gaat dan uiteraard wel wat zachter). Het gaat als volgt in z’n werk: Je doet net als bij de andere figuren weer eerst een uitkijkprocedure. Daarna duik je aan tot ongeveer 180 km/h. Wanneer je die snelheid bereikt hebt trek je rustig de knuppel naar je toe en zet je een rol in tot je 60 graden dwarshelling hebt. Nu leg je het vliegtuig weer horizontaal en maak je nog een bocht van 90 graden en trek je op tot de normale vliegsnelheid.
Dit is slechts een aantal figuren dat je leert. Je leert bijvoorbeeld ook het klaverblad en de stallturn en als je wat verder bent leer je zelfs een roll te maken en op je rug vliegen!
Maar alles begint met een keertje meevliegen! En hoe jij je dan in de sport ontwikkelt is helemaal aan jou!