Zweefvliegen vanaf Gilze Rijen, Noord-Brabant

Compleet vernieuwde en verbeterde 6-Trommel lier in gebruik genomen

12 september 2017 – Waar een kleine club groot kan zijn. Op vrijdag 1 september 2017 zat Peter Mink voor het eerst aan de gashendel en “hing” Hans Hermans als eerste aan de nieuwe lier. Eigenlijk een doodnormale lierstart, maar wat er aan vooraf ging is helemaal niet normaal.

Medio 2016 gonst het in zweefvliegend Nederland. De Royal Air Force in Engeland gaat een flink aantal Van Gelder lieren afstoten die ooit waren aangeschaft voor de Air Cadets. Vanwege een rare bureaucratische kronkel werden de lieren afgestoten en vervangen door Skylaunch lieren. Voor een fractie van de werkelijke waarde ging de ene na de andere van de hand.

Ook Peter Mink kocht er één en bood hem voor de werkelijke kosten aan aan zijn club, GLC Illustrious op Gilze-Rijen. Het Bestuur had op dat moment echter niet het mandaat om die beslissing te nemen en schreef een ingelaste Ledenvergadering uit. Bij die vergadering presenteerde het bestuur de grote voordelen: We hebben al  een Van Gelder lier, maar die hebben we niet in eigendom. Als die bruikleen ooit eindig is zitten we zonder. We hebben een paar bekwame technici in de club die de aan te schaffen RAF-lier in goede staat zou kunnen brengen. Als een gedeelte van de club op kamp is, kan de “oude” lier die op een vrachtwagenonderstel staat mee en zitten we op Gilze ook niet zonder.

Die ingelaste ALV op 1 september 2016 duurde niet lang en de stemming was ook vrij duidelijk: 48 voor en 0 tegen. De Penningmeester betaalde de tot dan toe gemaakte kosten voor aanschaf, veilingkosten, douanekosten en transport aan Peter en daarmee was de lier eigendom van de club. Tijdens die ALV kunnen de aanwezige leden live meekijken naar de ontknoping van een andere veiling: Die lier gaat voor 7.000 Engelse Ponden meer weg dan de onze!

De lier zag er niet al te best uit. Onder de roest en hier en daar een vogelnest erin. “Daar moet je gewoon doorheen kijken joh, hij doet het best hoor” aldus Peter Mink.

Daar is ‘ie dan… rechtstreeks van de veiling in Engeland

In die ALV deed Peter ook een oproep. “Als we die lier een beetje fatsoenlijk willen maken heb ik wel handjes nodig”. De vaste waarden in het “Rollend” Robbie Frishert, Gerard van Grevenhof en Jeroen Meijer waren meteen bereid om dit project mee aan te pakken. Al snel meldden Thijs Starreveld, Marissa Prins en Peter de Groot zich. En allen hadden hetzelfde motto: Vrijwillig is niet vrijblijvend.

Al snel liet het team het voornemen om de lier “netjes” te maken vallen. De lier moest gewoon de mooiste van Nederland worden en de doelstelling werd bijgesteld: Beter dan nieuw! Begrote ureninzet: 3000 uur.

Marissa Prins aan de slag
Robbie Frishert aan het slijpen
Jeroen Meijer kan dat ook!
Peter de Groot, kennelijk had de baas hem even pauze gegeven.

Alleen op woensdagavond klussen bleek al gauw niet voldoende en met veel enthousiasme werd er van drie, soms wel vijf avonden in de week gewerkt. Peter Mink stuurt de boel aan. Streng maar rechtvaardig. Eén kapitein op het schip en die bepaalt hoe er wordt gewerkt. De “Liergekkies” zoals de club zichzelf in de WhatsAppgroep heeft genoemd accepteren niet dat er anders wordt gewerkt dan dat ze met elkaar hebben afgesproken. Clubleden die komen kijken worden vol trots ontvangen, als ze het werk maar niet verstoren en overal afblijven. Als je regelmatig kwam kijken zag je een paar fasen: De hele lier werd tot de laatste bout uit elkaar gehaald en elk onderdeel werd schoongemaakt, gestraald, gespoten of ook vaak vervangen. Zo is er bijvoorbeeld niets meer terug te vinden van de oude bekabeling. Allemaal nieuw. Het team denkt ook aan het uiterlijk. LEDjes die vrolijk mee knipperen als de koppeling wordt ingeschakeld. Het prachtig uitgesneden logo voorop wordt voorzien van achtergrondverlichting die groen kleurt als de koppeling is uitgeschakeld en rood wordt als er wordt gelierd. Ook wordt er gedacht aan hele praktische dingen die ervaren lieristen maar al te mooi vinden: De kappen die aan de achterkant over de trommels liggen worden voorzien van gasveren. Niet meer moeilijk sjouwen en de kap in het gras leggen, nee… lichtjes optillen en de kap gaat zelf omhoog. Datzelfde geldt voor de voorkoppen.

De stoeltjes in de liercabine worden van fraai zwart leer voorzien en het traliewerk om de liercabine wordt vervangen voor getint en gehard glas. Dit geeft de lierist een prachtig en dus ook veiliger zicht rondom. Ook aan de oren wordt gedacht: De motorruimte wordt geïsoleerd waardoor het motorgeluid in de cabine aanmerkelijk minder is.

In augustus, als sommige Liergekkies ook nog even op vakantie gaan vindt de eindsprint plaats. Een voor een geven de Gekkies aan dat ze op hun tandvlees lopen, maar op de geplande Benefietdag op 2 september moet en zal hij ingezet worden! En dat wordt krap!

Op vrijdag 1 september rijdt Robbie de lier voor het eerst naar buiten. De glaszetter komt op het voorterrein nog een ruit in de cabine plaatsen. Een paar leden helpen om de fonkelnieuwe blauwe lierkabels om de trommels te leggen. Klaar voor de generale repetitie!

En daar staat ‘ie dan, 4000 uur verder te shinen in de zon!

Die vrijdagavond is er een groepje van 25 passagiers. Beide lieren gaan mee naar het veld. Eerst worden de kabels uitgereden en één voor één over de grond ingelierd met kabelchute om de kabels voor te spannen. Rond 20:00 uur, op de minuut af één jaar nadat de Ledenvergadering besloot de lier aan te schaffen geeft Peter Mink gas en brengt Hans Hermans met passagier naar dik 400 meter. Commentaar vanaf de lier “Hij loopt als een zonnetje”.

Op zaterdag 2 september, de Liergekkies in felgele shirts met roze bedrukking- tijdens de Benefietdag worden er totaal 212 starts gemaakt. De helft daarvan met de nieuwe lier. Die heeft de vuurdoop doorstaan!

Tijdens de Benefietdag liert Peter Mink een Duo op…..

Uiteindelijk zijn er 4000 uren aan het project besteed en hebben we een lier die een veelvoud waard is van wat hij gekost heeft. Met grote dank aan Peter Mink, Robbie Frishert, Peter de Groot, Marissa Prins, Thijs Starreveld, Gerard van Grevenhof en Jeroen Meijer….. Waar een kleine club groot kan zijn!

Verder Bericht

Vorige Bericht

Sitemap

© 2024 GLC Illustrious