13 november 2014 – Op 2 november ondernamen drie van onze leden, Frank Schellenberg, Robin Smit en David Hofstee -alle drie fanatieke overlandvliegers- een expeditie naar Porta Westfalica, waar onder goede omstandigheden prachtige hellingvluchten mogelijk zijn. Uiteraard vroegen we hen een verslag hiervan te doen. Frank Schellenberg pakte deze handschoen op….
Een zaadje planten
In 2013 ben ik, toen Robin de Junioren Kernploeg betrad, gevraagd of ik de website van de www.DutchJuniors.nl wilde vernieuwen en beheren. Dat leek mij een zeer leuk projectje en zo geschiedde. Automatisch werd ik onderdeel van de junioren kernploeg WhatsApp en dan zie je allerlei mooie vliegplannen voorbij komen. Zo ook Porta Westfalica, waar naast een aantal Junioren ook leden van Salland in 2013 regelmatig te vinden waren. Op de kortste dag van 2013 (21-12) werden op Porta vluchten van 600 (OLC) km gevlogen, mijn interesse was definitief gewekt. Samen met Robin voorgenomen in 2014 toch echt Porta te gaan bezoeken.
Water geven
Voorbereiding is het halve werk, wat is er voor nodig om op Porta leuk te kunnen vliegen. Wat houdt helling vliegen in, welke club moeten we zijn, wie kan ons eventueel uitchecken.Als eerste is veel informatie te vinden op de websites van clubs op het vliegveld van Porta Westfalica.
In het kort Zuid-Westenwind (225) met 30km/h, hoe meer hoe beter 😉
TopMeteo abonnement en Windfinder heel scherp in de gaten houden is een must!
Dan hoor je dat Borrie op 19-10 samen met Nick Hanenburg (een Junior Kernploeglid) een dagje los gaat in Porta. Vanaf nu houd ik het weer elke dag in de gaten en lang hoef ik gelukkig niet te wachten! Op woensdag 29-10 laat TopMeteo voor het aankomend weekend prima omstandigheden zien.
Tijd om te oogsten
De voorspellingen blijven goed. Donderdag ook David Hofstee gevraagd om mee te gaan, en voorbereid als hij is vraagt hij meteen de G9 aan, Robin en ik nemen de G3 mee. Zaterdag vertrekken om zondag te vliegen.
En dan hebben we op zaterdag een nazomer en is bij gebrek aan ASK-21 de Duo nodig op het veld. Dat wordt dus niet al te vroeg vertrekken, maar wachten tot einde vliegbedrijf. Met de laatste zonnestralen achter ons verdwijnend achter de horizon rijden we richting het Oosten. Via Terlet om een extra GoPro camera op te halen en meteen maar een hapje te eten in de Bel.
Na een rit in de duisternis komen we rond 10 uur aan in Porta Westfalica, waar het vliegveld inmiddels redelijk verlaten is en er opvallend weinig aanhangers staan… Vaak komt men de dag ervoor al aan… hebben wij de voorspelling mis? Twijfel slaat toe.
Toch maar meteen monteren want de lege Duo aanhanger is onze camping plek. (Het kan luxer in een hotel om de hoek voor 3 tientjes pp) maar voor het avontuur kiezen we back to basics. Kisten staan zo in elkaar, worden verankerd, bedje wordt gedekt en een wel verdiend biertje kan open.
Proeven!
Om 8 uur worden we door Duitsers gewekt die vinden dat onze kisten in de weg staan en zij ook willen monteren. Broodjes smeren, of meegebrachte Filet American broodjes van gister opeten… drinken maken, kisten afplakken en inspecteren, koffie… geen koffie. Arg. De missie op zoek naar koffie. Bij de laatste van de drie clubs op Porta hebben we beet. Fijn. Ogen open. Geen wind…Wat geen wind… juist geen wind. Kijken op TopMeteo. Voorspelling bijgesteld. Wind komt pas over 3 uur! Nee. Wachten. Na 1,5 uur gaat een locale Duitser het proberen en blijft boven. Snel de Duo in de rij en we starten als 3e, David als 8e und es geht los!!! Wat een FUN! Robin draagt zijn kennis van twee weken eerder aan me over, laat me windsterkte- en richtingsindicatoren zien. En we spreken af alle vliegende objecten aan elkaar te melden. Bijna alle zwevers zijn voorzien van FLARM maar er vliegen ook Delta’s, Ultra-Lights, Paraglider en modelvliegers aan de helling. Onze dag was het met een kist of 30 redelijk rustig. Maar op drukke dagen hangen er meer dan 100 kisten aan de helling, die gelukkig ruim 60 km lang is. Die 100 kisten vliegen dus of naar je toe of van je af. Overzichtelijker dan het in eerste instantie lijkt. Het meest wennen is het snelheidsverschil tussen zwever, deltas en paragliders. Interessante factor twee is… Maximale hoogte 700 m in ons geval, gemiddeld 300 m (Er is op Porta Golf mogelijk en kan je stijgen tot +3km! En soms 50 km uit van je veld. Je bent je dus altijd bezig met mogelijk buitenlanden. Kijken naar veldjes, want in het geval wind weg… wiel rolt. Gelukkig zijn er aan de voet van de heuvel veel goede veldjes en zijn in deze tijd van het jaar de meeste al geoogst.
Wij hebben er 3 buiten zien staan op onze dag.
Na 225 (OLC) km’s en ruim 5 uur landen we net voor zonsondergang.
Nagenieten van de maaltijd
Samen met David de kisten uit elkaar en snel weer richting Gilze, nog even stoppen voor een Schnitzel bij een Rastätte om, om 11 uur de hangaar deuren van GLC te openen en de kisten netjes terug op hun plek te zetten.We hadden wat camera’s en GoPro’s bij dus het echte nagenieten begon bij het terug kijken van de beelden, wat resulteerde in onderstaande video en deze foto’s .
Inmiddels is in navolging van deze video ook de DSA naar Porta afgereisd. Inspirerend!
Smaakt naar meer
Porta geeft ons platteland-vliegers in de herfst en winter de mogelijkheid toch langere vluchten te maken en currency te behouden, leuk en nuttig dus! Wij gaan zeker terug, en er zijn al meer leden van Illustrious die graag willen gaan. Wil je meer weten, David, Robin en ondergetekende doen graag hun verhaal! Laat het maar weten.
CU under the Cu (of aan de helling)
Frank Schellenberg