In den beginne…
Al tijdens de Tweede Wereldoorlog maakt een groepje jongeren uit Gilze plannen om een luchtvaartclub te beginnen. Kort na de bevrijding, op 8 juli 1945, richten ze in de tuin van de familie Van den Hout de Gilzer Luchtvaartclub Illustrious op. Door de verkoop van het boek Vijf jaar luchtfront, het vliegveld Gilze-Rijen als oorlogsveld, dat door de oprichters van de vereniging is samengesteld, verkrijgt de club de middelen om een zweefvliegtuig te kopen. Bij de NV Van Kuijk in Leende wordt het eerste zweefvliegtuig, een ESG, besteld. Ondertussen richten de leden zich op het werven van middelen om daadwerkelijk te kunnen gaan zweefvliegen. Ruim twee jaar na de oprichting, op 18 oktober 1947, maakt instructeur Thijssens van de Eindhovense Aeroclub de eerste vlucht met de nieuwe ESG PH-188.
Bloeitijd
Samen met de militaire zweefvliegclub LSK-ZC Gilze-Rijen zet Illustrious begin jaren ’50 de schouders onder het verder ontwikkelen van de club en richt zich met name op de zweefvliegopleiding. Dankzij de actieve werving op scholen worden veel jongeren enthousiast. De startproductie is hoog, er wordt veel gepresteerd. Men lest in die tijd op ESG’s, Baby’s en de Sedbergh (PH-199). Prestaties worden geleverd met de Kranich (PH-99), Skylark (PH-229), de Prefects en de in Nederland ontworpen T-10 (PH-202).
Hout, linnen, staalbuis
Begin jaren ’60 vertrekt de Kranich en maken zweefvliegtuigen met een staalbuis romp hun entree op Gilze. De eerste in 1961 is de K-7 (PH-270), ontworpen door Alexander Schleicher. Daarna volgen K-8’en voor het lesbedrijf en Ka-6’en voor het prestatievliegen afkomstig van dezelfde fabrikant. De gezellige Eendagswedstrijd van Illustrious wordt een begrip. Venlo wordt dikwijls bezocht door ‘Gilze’ voor zomerkampen. De Skylark, prestatievliegtuig van het eerste uur, gaat een paar keer naar Issoire in Frankrijk om daar unieke hoogtes te bereiken.
Het eerste plastic
Illustrious’ eerste ASK-13 (PH-462) arriveeert in 1973 als bouwpakket. Langzaam verdwijnt de eerste generatie Schleicherkisten. Plastic doet zijn intrede: in 1977 wordt een Astir CS 77 gekocht. Inmiddels is de eerste (deels) privékist bij Illustrious: de B-4. 1974 is het jaar van de Grote Verhuizing: na veel inspanningen verhuist de club van het clubhuis op de vliegbasis naar de hangaar aan de Langenbergseweg. Eind jaren ’70 wordt begonnen met nog een behoorlijk project: de bouw van de Wipereto-lier.
‘Simultaan’ lessen
Met de komst van de tweede ASK-13 in 1980 en een Grob in 1983 wordt langzaam overgegaan naar ‘simultaan’ opleiden: leerlingen vliegen altijd op het zelfde type zweefvliegtuig. In dat kader wordt in 1985 een LS-4 aangeschaft, vier jaar later volgt de tweede. Zomerkampen worden voor het eerst in Frankrijk georganiseerd. Het is tijd voor een terugblik: in 1985 verschijnt ter ere van het 40-jarig jubileum een speciale Illustratus over de historie van de club. Eind jaren ’80 worden twee kisten van Gilze gerestaureerd: de ESG PH-118 en de Baby PH-167.
Vlootvernieuwing
In de jaren ’90 zet de vlootvernieuwing door. De beide ASK-13’s krijgen kunststof schalen. In 1994 wordt een LS-6c aangeschaft en in 1997 de Duo Discus. Van de Koninklijke Militaire Akademie (KMA) komt een ASK-21 in bruikleen. Tevens komt er met hulp van de Luchtmacht een zestrommellier beschikbaar. Onder grote belangstelling worden er kampen gehouden in Haamstede, Venlo en Leblanc. We organiseren naast de Gilzer Eendags ook de eerste Ka-6-dag en een meeting van historische zweefvliegtuigen.
Illustrious BEGIN 2000
Bij Illustrious is de landelijke trend van toename van het aantal privézweefvliegtuigen duidelijk zichtbaar. De privévloot van de club neemt in omvang toe tot zo’n 30 zweefvliegtuigen. De opleiding vindt plaats op de ASK-21, Grob en LS-4. Illustrious organiseert nog steeds succesvolle evenementen: in 2005 ter geledenheid van het 60-jarig bestaan een reünie voor oud-leden en in augustus 2007 een benefietdag voor Kika.
Meer historie van GLC Illustrious is te vinden in de lustrumuitgave Zestig jaar Gilzer Luchtvaartclub Illustrious 1945 – 2005, een impressie. Het boek bevat veel verhalen en meer dan 200 foto’s die het verleden van de club verbeelden. Het is te koop in het clubhuis.
Illustrious vandaag de dag
Tegen het einde van het tweede decenium van deze eeuw zijn er weer een aantal vernaderingen geweest en op stapel.
In 2017 stoot de engelse luchtmacht zijn MEL 6 trommellieren af. GLC weet er op een veiling een te bemachtigen. De staat van de lier is niet al te best. Maar de bass en de motor is goed. Een club enthausiste leden onder leiding van Peter Mink steken er rond de 4000 uur in om de lier in een beter dan nieuw staat aan de club op te leveren.
De inzet van de vloot in grondig onder de loep genomen wat resulteert in een nieuw vlootplan “Een stap vooruit”. De uitvoer van dat plan is begin 2019 begonnen met de verkoop van de trouwe grobs. De LS-4 is nu de overgangstrainer. Daarnaast wordt een nieuwe DuoDiscus XLT besteld en doet de turbo zijn intrede in de vloot van Illustrious.
Het leden aantal blijft redelijk gelijk, maar deelname aan vliegactiviteiten door de leden kent een dalende trent. Er zijn dus nog steeds nieuwe leden welkom met een brevet of leden die graag willen leren vliegen.