Verzamelen
Vanaf 8.30 uur verzamelen we in ons clubhuis aan de Burg. Ballingweg 7 in Hulten, waar de koffie en thee gratis is en om 9.00 uur de briefing wordt gehouden.
Als je het clubhuis binnen komt, ligt er een “beurtenlijst” klaar, hierop vul je je naam in en geef je aan of je leerling, solist, of brevethouder bent. Daarnaast geef je ook aan tot hoe laat je blijft die dag. Voor de startleider is dat belangrijk om te weten, zodat we weten hoeveel mensen we aan het einde van de dag nog hebben om mee te helpen opruimen. (Het meeste haal je uit je vliegdag als je heel de dag blijft vliegen natuurlijk)
Briefing
Bij de briefing geeft de instructeur van die dag geeft ons alle benodigde informatie van die dag. Denk daarbij aan de weersomstandigheden, eventuele luchtruim-restricties en andere bijzonderheden.
Tevens worden er diverse taken verdeeld. Wie gaat er lieren, de kabels uitrijden, wie wordt de startleider.
Daarnaast wordt er gekeken wat voor wensen de leden hebben die dag, zijn er mensen die graag met een clubkist overland willen gaan, heeft iemand in het kader van zijn opleiding nog wensen. Aan de hand daarvan wordt bepaald welke kisten we meenemen naar de startplaats.
Naar de vliegbasis
Rond 9.30 uur nemen we vanuit de hangar bij het clubhuis de lier, trekker, golfkarretjes en de startwagen mee naar de vliegbasis.
Eenmaal aangekomen bij op de vliegbasis halen we de kisten uit de hangaar en gaan we ze stuk voor stuk inspecteren, dat gebeurt door een brevethouder of instructeur. Er wordt gekeken of de papieren in orde zijn, of er beschadigingen zijn etc. Als dit allemaal in orde is, mag de kist mee naar de startplaats en is deze klaar om “ingevlogen” te worden. Tijdens deze vlucht wordt er gekeken of de instrumenten in de cockpit goed werken en of het zweefvliegtuig naar behoren functioneert. Na de landing worden de papieren afgetekend en is de kist klaar voor de dag.
Klaar voor de start
Rond 10.30 uur zijn de kisten ingevlogen en zijn we klaar voor onze vliegdag. Aan de hand van de beurtenlijst die ‘s morgens is ingevuld worden de kisten om de beurt aan de leden toegewezen. Uitgangspunt is dat de leerlingen ’s morgens zoveel mogelijk vliegen, vaak wordt ervoor gekozen om hen 2x achter elkaar te vliegen om zo het gevoel van de vorige vlucht het beste vast te houden en de verbeteringen die de instructeur heeft aangegeven gelijk in de praktijk te kunnen brengen.
Teamsport
Het zweefvliegen is een teamsport en dat merk je goed op zo’n vliegdag. Als je niet vliegt zijn er veel taken die moeten worden uitgevoerd om ervoor te zorgen dat ook de andere leden kunnen vliegen. Denk daarbij aan het aanhaken van de lierkabel aan het zweefvliegtuig, er moet worden bijgehouden hoe lang iedereen vliegt en met welke kist, de kisten moeten met een golfkarretje uit het veld worden gehaald, er moet iemand lieren, de lierkabels moeten met een trekker worden opgehaald etc etc. Kortom volop werk aan de winkel en volop bedrijvigheid en gezelligheid!
Einde vliegdag
De instructeur bepaalt samen met de startleider wanneer het einde van de vliegdag is, wettelijk mogen we tot zonsondergang vliegen, zijn er voldoende leden die er een lange vliegdag van willen maken, dan vliegen we ook tot sunset. (Pizza’s worden ook op het veld bezorgd ;-). Voor leerlingen is het verstandig zoveel mogelijk de dagen van het begin tot het einde mee te maken. Het bevordert je inzicht en zo leer je alle facetten van het vliegbedrijf optimaal kennen. Aan het einde van de dag moet alles natuurlijk weer opgeruimd worden. De vliegtuigen worden voordat ze de hangaar weer ingaan gewassen, en de lieren en tractoren worden afgetankt.
Napraten en gezelligheid in het clubhuis
Nadat alles is opgeruimd, gaan we met z’n allen weer terug naar het clubhuis. De logboeken van de kisten en je eigen vlieglogboeken kunnen worden ingevuld en onder het genot van een drankje en eventuele maaltijd praten we gezellig na over weer een geslaagde vliegdag!