Zweefvliegen vanaf Gilze Rijen, Noord-Brabant

Onze Vloot en Startmiddelen

GLC Illustrious beschikt over een moderne vloot die voorziet in de behoefte van haar leden. De vloot bestaat uit moderne opleidingsvliegtuigen tot aan prestatievliegtuigen die ook worden gebruikt bij het wedstrijdvliegen. Alle vliegtuigen zijn voorzien van moderne basisinstrumenten, transponder, 8.33 KHz radio’s en LX-8000 vluchtcomputers.

GLC Illustrious heeft een pro-actief vlootbeleid en kijkt regelmatig of de huidige vloot nog aan de wensen van haar leden voldoet. De laatste update van dit plan is van het voorjaar 2019 waar de visie en uitvoering voor de komende 10 jaar is uitgestippeld.

De jaren ervoor is geïnvesteerd in startmateriaal. Een 6 trommel MEL/VanGelder lier is aangekocht en geheel opgeknapt. En is ons sleepvliegtuig vervangen door een stiller exemplaar.

Alexander Schleicher ASK-21 (2+1)

De ASK-21 is een tweezitter die hoofdzakelijk wordt gebruikt voor het lesbedrijf. Op dit kunststof toestel leer je het zweefvliegen, samen met een instructeur die achterin zit. Ook je eerste solovluchten maak je op dit toestel. Door zijn sterke constructie kunnen er ook aerobatics (kunstvluchten) zoals een looping of een wingover mee gedaan worden. Daarnaast wordt de ASK-21 gebruikt om donateurs en passagiers rond te vliegen. Ook het overlandvliegen kan worden geleerd op de ASK-21. Kortom: de ASK-21 is de alleskunner van de club. 

De club heeft twee van deze types in eigendom. Een derde in bruikleen welke in eigendom is van de KMA Cadetten Zweefvliegclub Jungenhaut.

PH-1018 – CZLive TrackingLogbook
PH-1337 – G7Live TrackingLogbook
PH-1462 – G1Live TrackingLogbook
Technische informatie:
Zitplaatsen:
Spanwijdte:
Maximum snelheid:
Leeg gewicht:
Maximum g-belasting:
Beste glijgetal:
2
17 m
280 km/h
400 kg
-4/+6,5 (bij 180 km/h)
1:34 (bij 90 km/h)

 

Rolladen Schneider LS-4

De LS-4 is de alleskunner van de vereniging. Het is bij ons ook de éénzitter die wordt ingezet voor de opleiding. De LS-4’s staan bekend om de goede prestaties, verenigd met een heel lichte en harmonieuze besturing. Je maakt ook je eerste overlands op de LS-4. Bij wedstrijdvliegen is de LS-4 het gewenste vliegtuig voor de clubklasse.

PH-740 – G5Live TrackingLogbook
PH-859 – G8Live TrackingLogbook
Technische informatie:
Zitplaatsen:
Spanwijdte:
Maximum snelheid:
Leeg gewicht:
Beste glijgetal:
1
15 m
270 km/h
245 kg
1:41

Rolladen Schneider LS-6c

De LS-6 is ons enige vliegtuig met welvingskleppen (ook wel flaps genoemd). De LS-6 is voorbehouden aan brevethouders met voldoende ervaring.

PH-1031 – G9Live TrackingLogbook
Technische informatie:
Zitplaatsen:
Spanwijdte:
Maximum snelheid:
Leeg gewicht:
Beste glijgetal:
1
17,5 m
270 km/h
260 kg
1:49

Schempp-Hirth Duo-Discus

De “Duo” is het moederschip van de vereniging. Hele goede prestaties gecombineerd met de gezelligheid van samen vliegen. De Duo wordt ook veel gebruikt voor expedities naar het buitenland en voor lange overlandvluchten.

PH-1099 – G3Live TrackingLogbook
Technische informatie:
Zitplaatsen:
Spanwijdte:
Maximum snelheid:
Leeg gewicht:
Beste glijgetal:
2
20 m
270 km/h
450 kg
1:46

Schempp-Hirth Duo-Discus XLT

Onze nieuwste aanwinst die in augustus 2020 haar eerste vlucht maakte. Een prestatie tweezitter met hulpmotor. Deze biedt de mogelijkheid om overland-trainingsvluchten te maken waarbij de thermische weersomstandigheden iets minder belangrijk zijn. Immers de hulpmotor helpt mee om “thuis” te komen.

PH-1645 – G4Live TrackingLogbook
Technische informatie:
Zitplaatsen:
Spanwijdte:
Maximum snelheid:
Leeg gewicht:
Beste glijgetal:
Motor:
Propeller:
2
20 m
262 km/h
490 kg
1:46
Solo 2350 D 22kW / 30pk
Asymmetrische 5-bladige klapschroef

Startmiddelen

Diamond HK36 Super Dimona

Ons sleepvliegtuig. Een zogenaamde TMG, Touring Motor Glider. Deze mag je vliegen als je een aantekening haalt op je Brevet. We gebruiken hem met name voor het opslepen van zweefvliegtuigen en heeft als voordeel dat je precies op die hoogte en locatie kan worden afgezet waar jij wilt.

Technische informatie:
Zitplaatsen:
Spanwijdte:
Maximum snelheid:
Motor:

Beste glijgetal:
2
16,6 m
280 km/h
86 kW (115 hp)
Rotax 914 turbocharged engine
1:28 (bij 120 km/h)

Van gelder / mel op vrachtwagen

In 1994 kregen alle clubs op militaire velden de beschikking over een moderne 4 trommel lier uitbreidbaar naar 6 tommels. Naar ontwerp van Peter van Gelder, gebouwd door Peter Minke en Machine Fabriek Etten-Leur. Door dat Peter Mink lid is van GLC is deze lier nog bijna in nieuwstaat ondanks zijn al respectabele leeftijd

Technische informatie:
Kabels:
Kabeltype
Motor
6
Dynema kunstof
DAF

VAN GELDER / MEL OP trailer

De Engelse Air Cadets verkochten in 2017 massaal hun “oude” lieren op de veiling. GLC heeft een van de lieren gekocht en na 3000 uur werk onder leiding van Peter Mink in beter dan nieuw hersteld. Hiermee hebben we twee 6-trommel lieren tot onze beschikking, waarvan deze ook in eigendom!

Technische informatie:
Kabels:
Kabeltype
Motor
6
Dynema kunstof
DAF

Verder Bericht

Vorige Bericht

Sitemap

© 2024 GLC Illustrious